Pripremite se za inspirativnu priču o obrazovanju koja neće samo potaknuti vaše kritičko razmišljanje, nego i natjerati vas da poželite upisati školu, čak i ako već imate diplomu. Pročitajte intervju s Marijetom Mašić, ravnateljicom Međunarodne škole Adria.
Obrazovanje često postaje poprište beskrajnih rasprava o kurikulumima, testovima i birokraciji, a u svemu tome velika je rijetkost naletjeti na ravnatelja – ili, u ovom slučaju, ravnateljicu – koja unosi svježinu, strast i viziju u školstvo. Upravo je to ono što Marijetu Mašić, ravnateljicu Međunarodne škole Adria, čini tako posebnom. Ona ne vodi školu, ona kroji budućnost za generacije koje tek dolaze, s istim entuzijazmom i pedantnošću kakvom dizajner izrađuje couture haljinu.
Što je motivira? Kako zamišlja budućnost obrazovanja? I što ona kao liderica smatra najvažnijim za učitelje, roditelje i djecu u ovom sve izazovnijem vremenu? S Marijetom Mašić smo razgovarali o njenom putu, viziji i onome što školu Adria čini izuzetnom – ne samo u Hrvatskoj, nego i šire.
B: Gospođo Mašić, imate preko 20 godina iskustva u obrazovanju. Kako se Vaša vizija obrazovanja razvijala tijekom karijere, posebno sada kada ste ravnateljica Međunarodne škole Adria?
M: Moja vizija obrazovanja razvijala se kroz godine iskustva, učeći od učenika, kolega i roditelja. Na početku karijere fokus mi je bio na prenošenju znanja i upravljanju razredom, ali s vremenom sam shvatila da obrazovanje nije samo učenje činjenica i usvajanje društvenih normi, već i poticanje kritičkog razmišljanja, emocionalne inteligencije i ljubavi prema učenju.
Postavši ravnateljicom Međunarodne škole Adria, moja vizija dobila je novu dimenziju. Naša škola stavlja naglasak na individualizirani pristup svakom učeniku, interkulturalnost i pripremu za globalne izazove. Vjerujem da je važno stvoriti okruženje u kojem se učenici osjećaju sigurno, poštovano i inspirirano da dosegnu svoj puni potencijal.
B: Međunarodna škola Adria je kandidat za IB PYP i MYP programe. Možete li nam objasniti što točno IB programi znače za učenike i kako pripremate školu za završetak procesa autorizacije?
M:IB (International Baccalaureate) programi poznati su po svojoj visokoj kvaliteti i inovativnom pristupu obrazovanju, a njihov cilj je razviti učenike u svestrane, kritički osviještene i međunarodno orijentirane pojedince.
PYP (Primary Years Programme) osmišljen je za djecu od 3 do 11 ili 12 godina i fokusira se na istraživačko učenje kroz povezivanje znanja iz različitih disciplina s realnim životom.
MYP (Middle Years Programme) namijenjen je učenicima od 11 do 16 godina i razvija njihove akademske vještine, socijalnu odgovornost i sposobnost rješavanja kompleksnih problema.
Međunarodna škola Adria je već na listi prestižnih IB svjetskih škola jer u lipnju 2024. autorizirana za provođenje PYP-a. Što se tiče MYP, još uvijek smo škola kandidat za provođenje tog programa, a autorizaciju očekujemo potkraj ove nastavne godine.
Proces autorizacije zahtijeva posvećenost cijelog školskog tima. Učitelji prolaze intenzivne obuke kako bi usvojili IB filozofiju i metode, dok radimo na unaprjeđenju kurikuluma, učionica i školskih resursa kako bi zadovoljili IB standarde. Aktivno uključujemo roditelje i zajednicu kako bismo osigurali podršku i razumijevanje procesa. Cilj nam je stvoriti školsku zajednicu koja ne samo da zadovoljava IB standarde, već ih i nadilazi, pružajući učenicima obrazovanje koje ih priprema za uspjeh u globalnom svijetu.
B: Što biste poručili mamagerima i tatagerima koji upisuju dijete u prvi razred, a razmatraju vašu školu za upis? Koji su benefiti?
M: Roditeljima koji razmišljaju o upisu djeteta u našu školu poručila bih da je prvi razred početak jednog prekrasnog putovanja učenja i osobnog rasta, a naša škola je tu da podrži to putovanje na najbolji mogući način. Svako dijete je jedinstveno, a naš cilj je prepoznati i razviti njegove interese, talente i potencijalekroz personalizirano obrazovanje.
Kao certificirana IB PYP škola, nudimo program koji stavlja naglasak na istraživačko učenje, povezivanje znanja s realnim svijetom i razvoj kritičkog razmišljanja. Naša škola njeguje toleranciju i razumijevanje različitih kultura, čime djecu pripremamo za život u globalnom društvu. Brinemo o emocionalnom i socijalnom razvoju djece, uz naglasak na sigurnost, poštovanje i zajedništvo. Odabir škole je važna odluka, a mi smo ovdje kako bismo odgovorili na sva vaša pitanja i pokazali kako možemo biti pravi izbor za vaše dijete.
Izvor: Međunarodna škola Adria
B: Kažete da je učenik u središtu učenja i poučavanja. Kako se u praksi primjenjuje taj pristup u vašim svakodnevnim obrazovnim aktivnostima? Što to točno znači za učenike? A što za roditelje?
M: Učenik u središtu učenja znači da obrazovni proces prilagođavamo individualnim potrebama, interesima i sposobnostima svakog djeteta. Nastavnici su vodiči, a učenici su aktivni sudionici koji istražuju i stvaraju vlastita znanja, što osigurava njihov cjeloviti razvoj i pripremu za životne izazove.
Za roditelje je u kontekstu istoga najvažnija redovita komunikacija, uključenost kroz radionice i događaje te povjerenje da se dijete razvija u sigurnom, podržavajućem i motivirajućem okruženju.
B: U školi naglašavate važnost ranih godina (3-6 godina) u formiranju temelja za buduće učenje. Na koji način se prilagođavate specifičnim potrebama i interesima te dobne skupine? Kako da ja uključim svog četverogodišnjaka u proces?
M: Rane godine su ključno razdoblje u kojem djeca razvijaju temeljne socijalne, emocionalne i kognitivne vještine. Naša škola prilagođava se njihovim potrebama i interesima na različite načine.
Sve naše aktivnosti su osmišljene tako da potiču prirodnu znatiželju djece kroz igru, istraživanje i kreativnost. Također, pratimo razvoj svakog djeteta i pružamo aktivnosti koje odgovaraju njegovim interesima i stupnju razvoja. Učionice su opremljene materijalima koji potiču istraživanje i samostalnost, uz brigu o emocionalnoj sigurnosti. Fokus je na komunikaciji, suradnji, rješavanju problema i razvoju fine i grube motorike kroz strukturirane i slobodne aktivnosti.
Uključivanje četverogodišnjaka u IB PYP program, idealno je jer se program temelji na učenju kroz igru, istraživanje i otkrivanje, što je u skladu s prirodnim načinom učenja djece te dobi. S vašim četverogodišnjakom možete početi tako što ćete ga uključiti u svakodnevne aktivnosti, poput kuhanja, crtanja ili šetnji, gdje zajedno možete otkrivati i učiti. Također, razgovor tome što ga veseli u školi i poticanje samostalnosti kod obavljanja jednostavnih zadataka odličan je način da podržite njegov razvoj.
B: Kao i Mamager.hr - Adria škola promovira međunarodne vrijednosti i inkluzivnost. Kako to konkretno utječe na svakodnevnu školsku dinamiku i interakciju među učenicima različitih kultura i nacionalnosti? Što to znači za učenika, a što za roditelje?
M: Promoviranje međunarodnih vrijednosti i inkluzivnosti u školi Adria obogaćuje svakodnevni život učenika i roditelja kroz stvaranje zajednice koja cijeni raznolikost, potiče poštovanje i uči djecu da budu otvorenog uma. Djeca imaju priliku učiti o kulturama i tradicijama svojih vršnjaka kroz projekte, tematske dane i zajedničke aktivnosti, čime razvijaju toleranciju i razumijevanje.
S obzirom na to da se nastava odvija na engleskom jeziku, učenici ne samo da razvijaju jezične vještine, već i uče kako se jasno i s poštovanjem izražavati, bez obzira na razlike. Svaki učenik osjeća se prihvaćenim jer se inkluzivnost potiče kroz aktivnosti koje naglašavaju jedinstvenost svakog pojedinca i doprinos zajednici. Za učenika, ovo znači priliku da od malih nogu postane građanin svijeta, s vještinama i vrijednostima potrebnima za život u raznolikom društvu. Za roditelje, to znači sigurnost da njihovo dijete raste u okruženju koje ga priprema za uspjeh u globalnom kontekstu, uz poštovanje prema svim kulturama i individualnostima.
B: Moram priznati da me je ova informacija inspirirala da i sama istražim mogućnosti za svoje dijete kad je u pitanju IB program. Na Dan otvorenih vrata 22. listopada, prošle ste godine ugostili Kolindu Grabar Kitarović koja je govorila o vlastitom iskustvu školovanja djece - o IB obrazovanju, a danas su njena djeca na Harvardu. Imate li informacije o tome gdje zapravo završe djeca nakon završetka?
M: Drago mi je da vas inspirira IB program – on zaista pruža iznimne mogućnosti! Što se tiče nastavka obrazovanja nakon završetka IB škole, podaci pokazuju da učenici s IB diplomom često upisuju prestižne svjetske sveučilišne institucije.
IB program razvija ne samo akademske vještine nego i globalnu perspektivu, kritičko razmišljanje i samostalnost, što su kvalitete koje traže vodeća sveučilišta poput Harvarda, Oxforda, Cambridgea, MIT-a, Stanforda i drugih. Mnogi IB učenici biraju upravo ta sveučilišta jer im program omogućuje vrhunsku pripremu za rigorozne studijske programe.
IB diploma široko je priznata i cijenjena diljem svijeta, pa učenici imaju širu paletu opcija pri izboru studija. Zahvaljujući uravnoteženom programu, učenici su spremni za studij u raznim područjima – od STEM znanosti do umjetnosti i društvenih znanosti. Neki učenici odlučuju nastaviti školovanje u matičnim zemljama, gdje IB diploma također omogućuje upis na renomirane nacionalne sveučilišne programe.
IB program zapravo izvrsno priprema učenike za samostalno učenje i upravljanje vremenom, što je presudno za uspjeh na sveučilištu.
B: Nema bolje investicije od investicije u djecu. Što nas očekuje ove godine na Danima otvorenih vrata? Kako ovakvi događaji doprinose jačanju komunikacije između roditelja, učenika i škole?
M: Slažem se, investicija u djecu je najvažnija i dugoročno donosi najvrednije rezultate! Dani otvorenih vrata doista su ključna prilika za stvaranje dublje povezanosti između škole, učenika i roditelja. Ovi događaji omogućuju bolje razumijevanje obrazovnih vrijednosti, programa i filozofije škole, a istovremeno jačaju zajedništvo i povjerenje unutar školske zajednice.
Na Danima otvorenih vrata ove godine planiramo prezentirati IB programe, realizirati povremeno radionice za učenike i roditelje, omogućiti susrete s bivšim IB učenicima, učiteljima i školskim timom, ali i aktualnim roditeljima naših učenika a povremeno ćemo i ugostiti renomirane stručnjake iz odgoja i obrazovanja koji mogu dati vrijedne uvide u globalne i lokalne trendove te odgovoriti na brojna pitanja roditelja. Događaji poput Dana otvorenih vrata stvaraju most između roditelja, učitelja i škole, čime se jača suradnja i zajednički rad na stvaranju najboljeg obrazovnog iskustva za djecu.
B: Zanima me odnos škole i roditelja, i roditelja / djeteta. Koliko čujem, a to je ono što sve roditelje osnovnoškolaca muči, priznajem i mene sustiže lagano strah od upisa mojeg 4-godšnjeg sina u osnovnu školu, nakon škole tek kreće učenje. Na koji način IB program može tome doskočiti i što zapravo sve ova škola kroz svoje školarce uključuje?
M: Razumijem vaše brige, jer prelazak u osnovnu školu, posebno kada je dijete još malo, može izazvati tjeskobu. Ipak, IB program je osmišljen tako da učenike podupire u cijelom procesu odrastanja i razvoja, čineći učenje prirodnim i motivirajućim.
IB obrazovanje ne fokusira se samo na akademske rezultate, već i na razvoj socijalnih i emocionalnih vještina. Program uključuje učenje kroz igru, suradnju, komunikaciju, istraživanje i kreativnost, čime dijete postepeno prelazi iz obrazovnog okruženja u kojem je više usmjereno na igru u okruženje koje uključuje strukturu, ali i dalje poštuje njegovu prirodnu znatiželju i interes.
Umjesto da se učenici "tjeraju" na učenje, IB omogućuje djeci da postepeno prepoznaju vrijednost znanja. Kroz istraživanje i praktične zadatke, djeca se prirodno usmjeravaju prema učenju, bez stresa i pritiska, a učitelji ih vode u tom procesu s pažnjom.
Roditelji se mogu opustiti jer znaju da njihovoj djeci nije samo ponuđeno obrazovanje koje zadovoljava akademske standarde, nego i okruženje koje im pomaže u osobnom razvoju, socijalnim vještinama i emocionalnoj stabilnosti. IB obrazovanje ne preplavljuje dijete stresom, već ga vodi kroz uravnoteženi i zdrav proces, prilagođen njihovim potrebama i interesima.
Izvor: Međunarodna škola Adria
B: U programu za stariju djecu (11-16 godina) naglasak je na razvoju neovisnosti i dubljem razumijevanju okruženja. Možete li podijeliti konkretne primjere projekata ili aktivnosti koje pomažu u ostvarivanju tih ciljeva?
M: Tako je, u IB MYP programu naglasak je na razvoju neovisnosti i dubljeg razumijevanja okruženja postiže se kroz raznovrsne projekte i aktivnosti. Jedan od primjera za to je primjerice Personal Project koji učenici provode u završnoj godini MYP-a. Učenici u sklopu tog projekta biraju vlastitu temu za istraživanje, izrađuju akcijski plan, provode projekt, pišu izvješće i prezentiraju rezultate.
Također, u svakoj godini MYP-a učenici samostalno odabiru ili osmišljavaju aktivnosti u zajednici koje im omogućuju angažman u društvenim pitanjima i globalnim izazovima, poput volonterskog rada.
Učenje u svim IB programima je istraživačko i usko vezano uz autentične životne situacije. U MYP se uz navedeno i snažno potiče interdisciplinarnost koje se očituje u korištenju i povezivanju znanja iz više predmeta kako bi se kompleksni problemi ili koncepti sagledavali iz više perspektiva.
B: Međunarodne škole često imaju snažan fokus na upotrebi engleskog jezika. Kako podržavate učenike čiji materinji jezik nije engleski da se uspješno integriraju u takvo okruženje? Kako bi se recimo moj sin, koji dosad nije učio engleski jezik u vrtiću i ima neko osnovno znanje koje je stekao kroz crtiće, uklopio u okolinu i program?
M: Međunarodne škole često imaju snažan fokus na upotrebi engleskog jezika. Kako podržavate učenike čiji materinji jezik nije engleski da se uspješno integriraju u takvo okruženje? Kako bi se recimo moj sin, koji dosad nije učio engleski jezik u vrtiću i ima neko osnovno znanje koje je stekao kroz crtiće, uklopio u okolinu i program?
Učenici čiji je materinji jezik različit od engleskog često počinju s učenjem jezika u kontekstu svakodnevnih situacija i interakcija, što im pomaže da brže razumiju i usvoje jezik.
Za nešto starije učenike organiziramo dodatne sate engleskog jezik, koji su prilagođeni individualnim potrebama i razini svakog učenika.
Kada je riječ o mlađoj djeci, ona kroz igre, pjesme, priče, crtanje i druge kreativne aktivnosti razvijaju jezične vještine u opuštenom okruženju. Učenje engleskog jezika podržava se vizualnim materijalima, slikama, simbolima i konkretiziranim alatima koji pomažu učenicima razumjeti nove riječi i koncepte. U početnim fazama, učitelji koriste dvojezične materijale i objašnjenja na materinjem jeziku (ako je moguće), kako bi učenici lakše razumjeli i prešli na engleski jezik.
Ako vaš sin već ima osnovno znanje engleskog jezika stečeno kroz crtiće, to je dobar početak. Kroz igre i aktivnosti koje povezuju jezik s igrom, dijete se potiče da prirodno koristi jezik u svakodnevnim situacijama, što olakšava integraciju.
B: Vaša škola ima bogat program koji uključuje suradnju s lokalnom zajednicom. Kako suradnja s vanjskim stručnjacima, kako to pomaže u obogaćivanju obrazovnog iskustva učenika? Što to znači za njih?
M: Vanjski stručnjaci donose specifična znanja i iskustva koja učitelji možda nemaju, čime učenici dobivaju dublje razumijevanje određenih tema. Na primjer, kroz suradnju s inženjerima, znanstvenicima ili umjetnicima, učenici mogu naučiti kako se teorijski koncepti primjenjuju u stvarnom svijetu. Kroz radionice, demonstracije i predavanja, učenici mogu vidjeti kako stručnjaci rješavaju probleme i rade u svojim područjima, što ih motivira i proširuje njihove horizonte.
Suradnja s vanjskim stručnjacima također omogućuje učenicima da uspostave kontakte u različitim industrijama i istraže različite karijere. To može biti vrlo korisno za njihovu profesionalnu orijentaciju i odabir budućih smjerova.
Učenici, osim toga, mogu raditi na projektima u suradnji s vanjskim stručnjacima, poput istraživanja lokalnih problema, razvoja proizvoda ili organiziranja događaja. Ovi projekti omogućuju učenicima da primijene svoje znanje u stvarnim situacijama, što ih bolje priprema za izazove u budućem obrazovanju ili karijeri.
Suradnja s vanjskim stručnjacima omogućuje učenicima da steknu ne samo teoretsko znanje, nego i praktične vještine koje su ključne za njihov osobni i profesionalni razvoj. Kroz izravnu interakciju sa stručnjacima, učenici razvijaju dublje razumijevanje svijeta oko sebe, potiču kreativnost, kritičko razmišljanje i socijalnu odgovornost, čineći njihovo obrazovno iskustvo bogatijim i relevantnijim za stvarni svijet.
B: S obzirom na važnost tehnologije i inovacija u obrazovanju, na koji način škola prati suvremene trendove i integrira digitalne alate u nastavu?
M: Naša škola aktivno integrira tehnologiju u nastavu kako bi učenike pripremila ih za buduće izazove u digitalnom društvu. Korištenjem digitalnih platformi kao što je primjerice Google Classroom ili Toddle učenici imaju lakši pristup materijalima, zadacima i povratnim informacijama, čime nastava postaje fleksibilnija i dostupnija.
Pored toga, koristimo interaktivne aplikacije i alate koji pomažu učenicima u učenju i razvijanju vještina u različitim područjima, poput matematike, jezika i znanosti (npr. Kahoot!, Quizlet, Duolinguo). Kroz kreativne digitalne aktivnosti poput izrade video sadržaja, programiranja i 3D modeliranja, učenici imaju priliku primjenjivati svoja znanja na praktične projekte, potičući razvoj inovativnog i kritičkog razmišljanja.
Naša škola također ulaže u sigurnost i odgovornost u digitalnom okruženju, educirajući učenike o sigurnosti na internetu i odgovornom ponašanju online.
S obzirom na metodologiju IB programa, tehnologija se koristi za podršku istraživačkom učenju i globalnoj suradnji. Učenici imaju priliku sudjelovati u međunarodnim projektima i povezati se s globalnim stručnjacima, čime šire svoje horizonte i razvijaju globalnu perspektivu.
B: Što biste istaknuli kao najveći izazov s kojim se suočavate kao ravnateljica škole u današnjem obrazovnom sustavu, i kako pristupate rješavanju tih izazova? Koje su prednosti ove škole naspram klasičnih obrazovnih sustavima.
M: Najveći izazov je prilagodba obrazovnih metoda potrebama učenika u svijetu obilježenom brzim tehnološkim napretkom i globalizacijom, uz izazov prepoznatljivosti i razumijevanja IB programa u lokalnoj zajednici. Kako bi se nosili s tim izazovima, kontinuirano razvijamo fleksibilne i personalizirane pristupe učenju, osnažujemo učitelje kroz stručno usavršavanje, te se fokusiramo na razvoj emocionalnih i socijalnih vještina učenika. Cilj nam je graditi snažnu zajednicu sretnih i uspješnih učenika kojima je lijepo u školi i koji vide svrhu onoga što uče.
Također, nastojimo bolje komunicirati prednosti IB programa s lokalnom zajednicom, objašnjavajući kako naš pristup omogućuje učenicima da razviju kritičko razmišljanje, kreativnost i globalnu perspektivu, pripremajući ih za međunarodne studije i karijere.
Prednosti naše škole u odnosu na tradicionalne sustave uključuju globalnu povezanost, razvoj inovacija i kreativnosti, te personalizirani pristup učenju koji omogućuje svakom djetetu da napreduje vlastitim tempom. Naša škola također osigurava da učenici steknu vještine za budućnost, koje su ključne za uspjeh u modernom svijetu.
Izvor: Međunarodna škola Adria
B: Koje su Vaše vizije za budućnost škole Adria u idućih pet godina? Što želite postići na institucionalnoj i pedagoškoj razini?
M: U narednih pet godina, vizija škole Adria usmjerena je na daljnji razvoj kroz potpuni prijelaz na IB programe (PYP, MYP, i IBDP), čime ćemo našim učenicima omogućiti pristup najvišim međunarodnim obrazovnim standardima. Na institucionalnoj razini, želimo ojačati partnerstva s lokalnom i međunarodnom zajednicom, dok ćemo na pedagoškoj razini implementirati inovativne tehnologije i digitalne alate koji podržavaju personalizirano učenje.
Kroz program razvoja socijalnih i emocionalnih vještina, želimo osigurati da naši učenici budu pripremljeni za životne izazove. Također, kontinuirano ćemo ulagati u profesionalni razvoj nastavnog kadra i promovirati održivost kroz ekološke inicijative. Naša dugoročna vizija je učiniti školu Adria prepoznatljivom kao lidera u inovativnom obrazovanju, pripremajući učenike za globalne izazove.
B: Da možete poslati poruku samoj sebi u prošlost, na početak karijere prije 20 godina iskustva u obrazovanju – što biste si poručili?
M: Da mogu poslati poruku samoj sebi prije 20 godina, poručila bih si da nikada ne prestajem učiti i prilagođavati se promjenama u obrazovanju. Savjetovala bih si da se usmjerim na razvoj emocionalne inteligencije, jer je razumijevanje i povezivanje s učenicima, kolegama i roditeljima ključ uspjeha.
Također, potaknula bih se da ustrajem u istraživanju novih obrazovnih pristupa, ne bojeći se eksperimentirati i inovirati. Neka mi uvijek bude jasno da obrazovanje nije samo o znanju, već i o oblikovanju budućnosti i karaktera mladih ljudi.
B: Hoće li i vaša djeca pohađati ovaj program?
M: Da, imam samo jedno dijete, a moja kćer će se od jeseni iduće godine uključiti u vrtićki program, na što smo iznimno ponosni i raduje nas što će imati priliku učiti u okruženju koje promiče međunarodne vrijednosti i inovativne obrazovne pristupe. Moja kći bila je jedan od ključnih motiva za otvaranje škole i implementaciju IB programa jer želimo da raste u obrazovnoj sredini u kojoj neće izgubiti onu iskru neglumljene dječje radosti i ushita oko otkrivanja novih stvari i svjetova i koja će joj ujedno omogućiti razvoj svih njenih potencijala.
Izvor naslovne fotografije: Međunarodna škola Adria
Ovaj intervju nije samo pogled iza kulisa važnog beauty eventa u regiji — ovo je priča o izgaranju, hrabrosti, poslovnoj dosljednosti, SPF-u i društvenim mrežama koje nas sve ponekad tjeraju da zaboravimo tko smo. Ali ne Valentinu. Ona zna.
U svijetu gdje je kava često samo jutarnji okidač za sve koji kasne na posao ili su noć prije predugo bingeali omiljenu seriju, ipak postoje žene koje su od šalice espressa napravile životnu filozofiju, umjetnost – i, budimo realni, ozbiljan biznis. Razgovarali smo s njima.