Kad putujemo negdje daleko, udišemo zrak koji miriše na nepoznato, hodamo ulicama koje smo dosad gledali samo na društvenim mrežama, jedemo lokalni street food koji nam gori pod jezikom, ali se smijemo jer – hej, autentičnost!
A onda, iza ugla – kolona turista, selfie stick u lice, vreće za smeće koje se nisu ispraznile već tri dana, a lokalna bakica koja prodaje smokve djeluje umornije od popodnevnog sunca.
Da, to je nova era turizma u kojoj putujemo više nego ikad, ali s dozom egzistencijalne krivnje u koferu.
Prema najnovijem istraživanju Booking.com-a za 2025., po prvi put više od polovice svjetskih putnika otvoreno priznaje: da, turizam utječe na lokalne zajednice. I ne uvijek na dobar način. Preplavljujemo plaže, gušimo gradske jezgre, izbacujemo lokalce iz kvartova zbog Airbnb-a i, naravno, sve to zovemo „bijegom od stvarnosti“. I tako, dok smo mi otišli na odmor, netko je ostao u toj stvarnosti, s posljedicama.

Perspektiva lokalnih zajednica
Booking.com objavio je deseto izdanje svog godišnjeg istraživanja o stavovima i namjerama korisnika kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju putovanja.
Uz povratne informacije od 32.000 putnika iz 34 zemlje i u vrijeme kada se sve više razgovara o utjecaju turizma na odredišta, zaključak je istraživanja da je prvi put više od pola putnika (53 %) svjesno utjecaja putovanja na zajednice i okoliš te da ih dvije trećine (69 %) želi da odredište nakon njihova odlaska bude u boljem stanju nego kada su došli.
Booking.com-ovo novo istraživanje fokusira se na perspektivu lokalnih zajednica. Budući da ispitanici ne daju odgovore samo na pitanja o tome kako putuju već i o tome kako doživljavaju turiste koji posjećuju mjesta u kojima žive, ovaj pristup pokazuje prednosti i izazove turizma iz perspektive putnika i iz perspektive lokalnih stanovnika.
Iako više od pola (57 %) ispitanika smatra da turizam ima općenito pozitivan utjecaj na mjesto u kojem žive, izvješće otkriva da su potrebne promjene da bi se odredišta mogla razvijati na održiv način i da bi svi i dalje mogli u njima uživati.

Razumijevanje potreba lokalnih stanovnika
Gotovo pola (48 %) putnika smatra da je intenzitet turizma primjeren ondje gdje žive, ali stanovnici ističu neke od uobičajenih izazova povezanih s turizmom s kojima se suočavaju, kao što su: prometne gužve (38 %), bacanje smeća (35 %), prenapučenost (30 %) i rast troškova života (29 %).
Unatoč tim izazovima, samo mali broj (16 %) putnika smatra da je rješenje ograničavanje broja turista u njihovoj lokalnoj destinaciji. Umjesto toga, oni naglašavaju potrebu za ulaganjem u svoje zajednice, a kao najpoželjnije oblike podrške navode poboljšani prijevoz (38 %), zbrinjavanje otpada (37 %) i očuvanje okoliša (32 %).
Kada je riječ o ponašanju posjetitelja u mjestu gdje žive, više od pola putnika ima pozitivan stav i navode da primjećuju da turisti u mjestu gdje žive često ili uvijek poštuju lokalne običaje i tradicije (53 %) te da podržavaju lokalne tvrtke (54 %).
To pokazuje da ima još prostora za poboljšanja, ali je u skladu s njihovim željama u pogledu putovanja, pri čemu ih 73 % želi da se novac koji potroše vrati lokalnoj zajednici, a 77 % ih traži autentična iskustva koja predstavljaju lokalnu kulturu.

Osvještenije navike postaju općeprihvaćene
U 2025. je na globalnoj razini putovanje na održiviji način i dalje važno većini putnika (84 %). Kada se osvrnemo na proteklo desetljeće, podaci pokazuju kako je za mnoge to postalo prioritetnije prilikom planiranja putovanja. Još 2016. manje od pola (42 %) globalnih putnika smatralo je da putuje održivije.
Do 2025. godine 93 % globalnih putnika navode da žele donositi održivije odluke u pogledu putovanja i da su to u određenoj mjeri i činili. Osim povećanja broja putnika koji žele donositi održivije odluke, u proteklih deset godina tijekom kojih Booking.com prikuplja povratne informacije došlo je do promjena u razini svijesti, preferencijama i prioritetima kada je riječ o percepciji putnika o tome što ima pozitivniji utjecaj na lokalna odredišta, zajednice i ekosustave.

Tijekom tog razdoblja mnoge su navike povezane sa smanjenjem otpada i potrošnjom energije postale općeprihvaćenije i ostale su na prvom mjestu kada putnici razmišljaju o utjecaju svojih putovanja.
Godine 2020. 43 % putnika navelo je da su isključivali klima-uređaj ili grijalicu u smještajnom objektu kada nisu bili u njemu, a do 2023. godine taj je postotak porastao na 67 %.
Ovogodišnje istraživanje pokazuje da putnici ne samo da donose ekološki odgovorne odluke, već i razmišljaju o tome kako njihovo ponašanje utječe na lokalne zajednice i gospodarstvo. Mnogi aktivno nastoje smanjiti svoj utjecaj na odredišta koja posjećuju, bilo tako što traže savjete o putovanjima u druga doba godine (39 %) ili tako što posjećuju alternativna odredišta da bi izbjegli gužve (36 %).

„Da bi u odredištima i dalje mogli uživati i lokalni stanovnici i posjetitelji, turizam, infrastruktura i inovacije moraju pratiti dobre namjere putnika.“ rekla je Danielle D’Silva, direktorica odjela održivosti u Booking.com-u.
"Kao predvodnik u branši putovanja, želimo pomoći putnicima i partnerima da budu sigurni da odluke koje donose pozitivno utječu na odredišta koja posjećuju. To uključuje isticanje hotela i smještajnih objekata s certifikatima o održivosti koje izdaju renomirane treće strane ili pružanje obuke i smjernica smještajnim partnerima, među ostalim i o tome kako najbolje surađivati s lokalnim zajednicama ili smanjiti potrošnju prirodnih resursa.
Kada pogledamo u budućnost, također smo optimistični u pogledu moguće uloge umjetne inteligencije i drugih tehnologija. U konačnici putnicima želimo olakšati povezivanje sa širom lepezom lokalnih zajednica i pomoći u širenju pozitivnih utjecaja turizma na više područja.”
Dakle, ovo nije više priča samo o plastici na plažama i recikliranju ručnika. Ovo je nova održivost – ona koja razmišlja o ljudima, kvartovima, pričama koje su bile tamo puno prije nas i koje bi trebale ostati i poslije.
Izvor naslovne fotografije: Booking.com